onsdag 26 februari 2020

Rutinerna

Kvällarna på Fridhem följer strikta rutiner numera. 

Jag åker hem till hunden efter jobbet. Kommer hem cirka samtidigt som Lillebror kommer från skolan, ifall han inte åker och tränar eller på nåt annat kompishäng. Vilket han oftast gör. 

Hunden och jag går kort promenad. Sen vilar vi under rutfilten. Han älskar rutfilten. Jag också. 

M handlar och samlar ihop de fridhemsbarn som ska skjutsas hem. 

Jag lagar mat av dagens inköp medan övriga kollapsar. 

Vi äter tillsammans. Ibland vid sjutiden, ibland först vid åtta. 

M går ut till förrådsprojektet medan jag startar diskmaskinen, tänder brasan. Någon hänger en maskin tvätt. Skolungdomarna gör läxor. De som har såna. Dvs mest gymnasieeleven, den andre hävdar bestämt att han inga läxor har. 

Samtliga familjemedlemmar kollapsar vid varsin skärm. Oftast nån tv-serie. Varsin, alltså. 

Lillebror gör te. Då är klockan tio, det vet man. Kommer ofta på att han visst hade nån läxa i alla fall. 

Sen nån gång ska hunden kissa, katterna lyftas ut och diskmaskinen öppnas/tömmas. Spjället skjutas. Plocka lite med ren tvätt. Det där pysslet som försiggår när man kommer på att man egentligen borde lagt sig. 

Repeat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar