söndag 14 augusti 2016

Jamen nu har jag ju inte alls skött mej!

Men ALLTSÅ. Jag har ju varken skrivit om eller visat några bilder från vårt senaste projekthittepå?! Bara nämnt nånstans att jag skrapat fönster?

Nå. Visst har jag ju nämnt det förut, men nu händer det faktiskt grejer. Vi ska ju bygga ett utehus. Ingen som pratat med oss det senaste halvåret kan ha missat detta, men visst vill ni väl att jag berättar och visar bilder också? Klart ni vill.

Det ska liksom bli som ett växthus, fast helt utan växter. Där kommer att finnas en spis, och bord, kanske en soffa att ligga och läsa i, och vara ett rum för ledighet och mys, ljust men under tak. Vi ska använda så mycket som möjligt av grejer och bräder och sånt som just nu fyller till exempel hela ladugården.

Idag körde jag samtliga skrapade fönster till Glasmästarn för kittning, utan att ta en enda bild på denna happening. Därför börjar jag med en bild på gamla kospiltorna, där det just nu står fönster fönster fönster i olika skick, färg, storlek... Har sorterat och staplat, och har just nu faktiskt koll på vad som finns där.


Fönster. Många. 
Såna här är det jag skrapat nu, det är Fridhems originalfönster. Sedan 60-talet eller så rödmålade med en arg färgkvalitet som är svår att få bort, så jag gissar att de kommer att förbli röda. Just dessa är ratade pga trasiga rutor, och ska väl staplas tillbaka in i hörnet så småningom. 

150 cm höga, sisådär. 
Av 20 skrapade fönster hittade jag 1 som är tillräckligt helt och fint för att inte behöva hjälp av Glasmästarn före målning: 

Favoritfönster!
Och titta, här har vi en dörr också. Hittade den på andra sidan landsvägen, i "Farmors lagårn", där det också finns grejer. Efter lite funderande bestämde vi oss för att det är en dörr från en mellanvägg i Bastun, vi tog ju ner en vägg där när vi gjorde sommarhus för tolv år sen. Dörrkarmen hade vi också sparat (GULD när man letar dörrar att återanvända!), så den blir bra på husets långsida. 

Dörr. Mycket dammig. 

Och titta på bilden här nedanför, tagen från altantrappan. Där mot stenmuren, där är nu bara rester av syrenbuskaget för där ska huset stå. Vi ska ta en spade med syrenrötter och sätta nån annanstans, och en likadan spade av bondrosorna, men i veckan kommer Grävarn och bereder marken för husbygge så sen är det no more buskage just där. Jeee!
Där! Ska det stå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar