torsdag 17 april 2014

Så här i påsktider


Låt mej presentera: Jesu Liv. En skoluppgift i ämnet Religion av Lillebror.


JESU LIV
En dag... lite före Kristus... fanns det en tjej som hette Maria. Hon skulle gifta sig med en kille som hette Josef. Dom bodde i en stad som hette Nasaret. En dag kom det ett brev. I det stod det att ALLA skulle komma till mannens födelsestad. Maria och Josef gav sig av. Det tog nån dag att komma till Josefs födelsestad Betlehem. Dom gick till närmaste värdshus, men dom sa: NEJ DET FINNS INTE RUM FÖR FLERA. GE ER IVÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄG. Så dom fick gå till nästa. Men dom sa: TROR NI ATT VI HAR OÄNLIGT MED PLATS. NEEEEEEEEEEJ. Dom fortsatte till fem värdshus till. Men alla gapade: NEJ. På det sjätte sa dom: tyvärr har vi slut på rum. Men ni kan sova i Stallet. Dom gick till stallet. När dom hade kommit fram blev dom bländade av... nåt. En jättestor Ängel flög ovanför Åkern. –ni kommer (nog) att få ett barn, sa ängeln. –YHIIIIIIIPEY. Tre veckor senare födde Maria barnet. –Jag vet, han ska heta Jesus...

Tolv år senare

-jag ska åka till templet, jag ska åka till templet, sjöng Jesus. Det var dags att ta med Jesus till Templet i Betlehem... när dom kom hem gick dom och la sig. När klockan var midnatt smög Jesus iväg till Templet. Han skulle bara be till gud liiiiiiiite till. Han stannade hela natten. När Maria och Josef vaknade märkte dom att Jesus var borta. Dom letade igenom hela stan från varje enorma konsertsal till minimala råtthål. I templet hittade de honom. Han låg och sov på golvet.
-HUR KUNDE DU... VI BLEV JÄTTEOROLIGA, vrålade Maria i Jesus öra. När dom va hemma åt dom mat.

40 dagar och 40 nätter senare

-hej då mamma och pappa, sa Jesus. Han skulle ge sig iväg ut i öknen och fasta och bara tänka på gud. Han stötte på sin kusin, Johannes Döparen, vid floden Jona. Jesus sa: tja på dej, kusin. Jag har lust att bli döpt. Snääääääääääälla. –OK, sa Johannes.
Jesus tröttnade på att fasta och gav sig iväg till en stad. Där fick han några följeslagare som kallades Lärjungarna. Jesus berättade för dem att han var Messias, judarnas kung. Dom bestämde sig för att åka till Jerusalem. När dom va vid berget som gick runt Jerusalem sa Jesus till Lärjungarna: hämta Åsnan där nere så att jag kan övertyga folket i Jerusalem att jag är Messias, Judarnas Kung. När dom kom in i Jerusalem vrålade alla: DET ÄR JESUS, MESSIAS, JUDARNAS KUNG. Dom lade palmblad på vägen där Jesus red in i stan. Två präster sa till varann: hörru, tycker inte du att han där hånar det heliga, sa den ena. –jo det tycker jag verkligen, sa han den andra. –HAN SKA DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ, sa båda i kör. Dom funderade på hur dom skulle fånga in honom. –hörrnini, jag är en av Lärjungarna, jag kan fånga in Han-Som-Hånar-Det-Heliga. Men bara om jag får lite deg, sa Judas Iskariot som hade råkat höra. (Deg är slang och betyder pengar.) När Jesus vaknade dagen efter började påsken närma sig. Jesus sa åt sina Lärjungar att gå ner till stan och börja göra iordning till påskmåltiden. Dom gick ner till staden och började göra iordning Påskmåltiden. När det var klart började Jesus och alla andra smaska i sig. Judas smög bort mot dörren. –en av er kommer att förråda mig, sa Jesus. Efter maten gick dom mot en kulle. Då hoppade Judas fram och Kysste Jesus. Kyssen var ett tecken på vem dom (även kallat Romarna) skulle gripa. Romarna slängde sig över Jesus och alla Lärjungarna, utom Petrus, flydde.
När Jesus förhördes satt han bara tyst och vägrade berätta nåt tog Romarna med sig Jesus till Pontus Pilatus, Romarnas högste ståthållare.
– så du är Judarnas Kung, Messias, sa Pilatus. –du säger det själv ju, sa Jesus. Pilatus förstod att Jesus inte var någon Tjuv. Han ville inte döda Jesus. – HAN HÄDAR, ropade stans invånare. HAN SKA DÖÖÖÖ. Folket kastade rutten frukt på Jesus. Pilatus kunde inte göra nåt.
Jesus fördes upp på kullen Getsemane. Platsen som Jesus skulle Korsfästas på. Han spikades upp på Korset. - min gud, min gud, varför har du övergett mig, vrålade Jesus. Mitt på dagen blev det kolsvart. Det blev jordbävning. Alla Jerusalems hus förstördes.

Lärjungarna sörjde, Jesus var död. När två kvinnor skulle smörja in Jesus kropp med oljor och örter stod en man i dörröppningen till Jesus Grav. –var inte rädda, Jesus har återvänt. Gå till staden ni bor i och berätta för alla, sa Mannen.



SLUT

3 kommentarer:

  1. Helt lysande!
    Kanske knycker med mig den till skolan om jag får för Einar? Tror mina prästkompisar skulle gilla den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra det. Författaren ger sitt tillstånd. :)

      Uppgiften var att med egna ord berätta om Jesu liv. I stället för traditionellt prov, liksom. Vi har ännu inte fått omdömet...

      Radera
    2. http://hasselbacken3-4a.blogspot.com/2014/04/religionsberattelse.html

      Radera