onsdag 8 juli 2015

Vilda nätter på Fridhem

Herr Hector Hund rymde igår när han skulle kvällskissa. Halv tolv. 

Försökte locka hem honom. Gick inte. Ståndskall. Brukar betyda älg. Följer efter längs vägarna, inte så sugen på att leta i skogen och hamna mellan ko och kalv. Tyst en stund. Mer skall. Ser honom rusa förbi ibland, men han försvinner snabbt igen. 

Tyst länge. Så ståndskall igen. Längre bort. Nu på andra sidan landsvägen. 

Går hem. Efter långbyxor, stövlar och cykel. Och pannlampa. Skallet långt bort nu. Klockan halv ett. Vindstilla. Cyklar upp på skogsvägarna men jag kommer inte nära. Skallet så långt bort att jag inser att han inte kommer att hitta hem. Ställer cykeln och börjar gå in i skogen, till älgarna. Hunden rätt billig just nu. 

Nästan mitt i vår storskog släpper han ståndskallet och börjar svara på mina inkallningar. Gräset är meterhögt nu, skogen som frodigast. Ja, han kommer i möte. 

Mycket, mycket glad hund hittar sin matte mitt i skogen. Hem igen genom gräset. Inga älgar. 

Hemma klockan två på natten. 

Husse säjer vi ska sova tidigt ikväll. 

Godnatt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar