måndag 14 oktober 2013

Wårbyblå, tack?

Alltså.

Har ni provat köpa blå färg nån gång? Lite lagom blågrå sådär? Det är helt himla omöjligt, även om man har en grej med sej som har precis den färg man vill ha. Som till exempel en gammal låda. Till exempel.

Det finns blå och starkt blå och duvblå och blågrå (ca 1000 nyanser) och gröngråblå och blå med alldeles för mycket rött i och... ja. Så. Minns ännu när jag valde en ljusgrå fäg med liiiite blått i och trösklarna blev bebisblå. Vilket var mycket bättre än det jag hade tänkt, men i alla fall.

Färgmätargrejen som expediten (hjälten) blippade med mot min blå låda sa Blaugrau och färgprovet till den nummern såg helt fel ut men jag kom hem med en provburk i den nyansen till sist. Och har provmålat en bräda. Och tror egentligen att det kanske blir riktigt bra. 

Väldigt lagom blå. Lite blågrå sådär. 
Innan jag ger mej på en kökssoffa med tusen spjälor på ryggstödet vill jag gärna att färgen är rätt. Nämligen. 

2 kommentarer:

  1. Hoppas det lyckades! Vi gjorde samma sak förut, skulle ha färg till spiskupan, men samma gula som tapeten. Då tog vi kort och med deras färgmätargrej och det blev samma färg nästan på pricken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja färgmätarblippar!
      Jag tror dessutom att mina provbitar fått helt bra färg. Blir ju inte exakt eftersom gammellådorna är laserade och soffan måste få täckande färg, men jag tror det blir tillräckligt rätt. Spännande!

      Radera