fredag 24 januari 2014

24. En grej jag borde ta tag i.

Jag borde verkligen verkligen ta tag i att få ut Storasysters astmakostnader från försäkringen.

Bläk.

Vi har personförsäkringar som täcker sjukvård&sånt utöver de små bidrag vi kan få från FPA (Finlands Försäkringskassa, typ). Vi betalar troget premien varje kvartal, för alla fyra i familjen. Nånstans känns det ganska himla jättekorkat att inte ta ut det vi har rätt till som ersättning dådå. Symbicortrecept och kvitton samlas på hög och jag "ska snart".

Det är en blankett i vägen som jag inte tycker är så lätt. Som ska fyllas i. Och lämnas in. Tillsammans med Rätt kvitton och andra papper. Och jag vet inte riktigt om jag har de "andra papper" som behövs. Eller ens om det är några såna som behövs.

Inte en enda gång har vi nyttjat den där försäkringen. Inte när jag opererades för två år sen och inte en enda gång för alla astmamediciner vi löst ut. Och vi är ju en frisk familj, det är ju fantastiskt såklart. Men det är ju inte så konstigt att nyttja försäkringen till det den är till för. I princip.

Gillar inte sånadär blanketter och papper. Inte när jag själv ska fylla i dom. På jobbet är det en helt annan sak, ju.

2 kommentarer:

  1. jag fyller aldrig i nån blankett. jag skriver en ansökan med info om vad som hänt, ssn och kopia av recept + kvitto och mitt kontonummer. lätt som en plätt! samma woeddokument varje gång, med mys uppgifter :)

    SvaraRadera
  2. och så lämnar jah in på Alandias reception. hur enkelt som helst! #frånhonsomgkortdetrusentalsgånger

    SvaraRadera