lördag 4 januari 2014

4. Kolla! Här är en bild från mitt vardagsrum.

Eller snarare två. 



Rummet är avlångt och svårmöblerat, med fönster och dörrar och spisar överallt, så som det är i gamla hus. Innan vi gick loss med kofot och slägga var det här två rum, kök och kammare. Soffan står i kammarn. 

Klockan hänger där den alltid gjort, åtminstone så länge jag minns. Bredvid klockan hänger Gustaf och Lina, som byggde huset på 1920-talet. Vedlådan är en gammal brödlåda som min farfar hyvlat bort texten "ÅCA" från, antagligen för att lådan borde lämnats i retur. Gardinerna är för korta, men vem orkar byta gardiner av en sån anledning? De vuxna i huset har inte lyckats komma överens om huruvida hänga TV eller Tavla på väggen mot köket, därför tomt. Hunden verkar vara en permanent inredningsdetalj i soffan, ofta kompletterad av Pojke med Padda, men just när bilden togs var nämnda pojke på födelsedagskalas. 

Allra bäst med rummet, ja hela huset tror jag, är rödspisen. Vår eminenta murare såg hur jag led (who could have missed, så som jag bölade?) när vi rev ut de tre orginalspisarna från huset och råkade visst nämna att man kan köpa nya, likadana, nånstans mitt i Finland. Kakelugn men klädd i plåt, tydligen en influens från Ryssland och den typiska kammarspisen i gamla hus på Åland. Och tänk att vi vågade beställa en röd.


Åt andra hållet det som en gång var ett kök, numera trappa. Och sittaframförspisenstolar. Ska hitta nån slags riktigt sköna fåtöljer (kanske gungstol?) dit vilket år som helst. Inte ens jag är särskilt loppissugen numera pga överfulla förråd, men det kommer nog. Lampkrona hittad på tippen. På väggen skisser som min farmor gjorde när hon var 13 år och som räddades från pappersåtervinningen 3 gånger när hon fick sina städ-och-röjimpulser medan hon ännu bodde här i huset. 

Gillar vårt vardagsrum. Gillar vår röra av knasiga saker. 

(Det här inlägget är en del av Lisas lista, som jag hakade på. En rubrik för varje dag i januari.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar